O Fabii

Škoda Fabia byla uvedena na trh v roce 1999 jako nástupce oblíbené a velice úspěšné Felície, ta se i přes svoji technickou zaostalost (tvrdilo se, že technologicky je Fabia o dvě a půl generace vyspělejší než Felicia) souběžně vyráběla dva roky. Fabia je malé auto s pevnou robustní karosérií s německy strohým, ale účelným, interiérem z kvalitních materiálů. Nabízela sice o málo menší zavazadlový prostor i kabinu pro cestující, ale kvalitní zpracování, pohodlný interiér, vysoké pasivní i aktivní (ABS, ESP, airbagy) bezpečnost a velmi solidní jízdní vlastnosti se zasloužily o dobré obchodní výsledky a Fabia se tak stává nejprodávanější modelem Škody Auto.

Paleta motorů je od počátku velmi bohatá, zákazníci mohou volit od malého čtyřválce 1,0 (konstrukčně vychází ze škodováckých motorů montovaných do 1000 MB, Š 105 – 136 a Favoritů), 1,4 v několika výkonových verzích po 2,0 a diesely 1,9 s i bez přeplňování. Fabia Combi (2000) bylo pro svůj povedený design prezentována jako kombi životního stylu a čtyřdveřová Fabia Sedan (2001) je určena konzervativním zákazníkům.

 

V roce 2001 továrna představila levnou verzi Fabii Junior (černé nárazníky, 1,0 později 1,2 / 40 kW motor, bez posilovače řízení, 13“ kola). Po ukončení výroby užitkových Felicií Pick – up a Van Plus se továrna snažila vyplnit trhlinku v jejím sortimentu Fabií Praktik s místem pro dvě osoby a nákladovým prostorem o 1290 l. I Fabia se po vzoru větší Octavie dočkala sportovní verze RS (2003), překvapivě s dieselovým motorem 1,9 kW / 96 kW. Neobvyklý motor byl použit kvůli finančním důvodům – výsledná cena auta nemohla překročit půl milionu korun. Vyvinutí Fabie RS bylo podmínka k homologaci závodní Fabie WRC do MS v rallye značek (2003).

  

Zhruba v polovině životnosti modelu přišel facelift (pro modelový rok 2005), který přinesl nový nárazník a přední masku, zadní světla po vzoru nové Octavie ve tvaru písmene C, nový volant a další více či méně viditelné věci. Handicap Fabie v absenci malých motorů byl odstraněn malými benzínovými tříválci o objemu 1,2 l a dieselovým tříválcem 1,4 TDI (odvozený z koncernových 1,9 TDI).

 

Video jak probíhaly testy před zahájením výroby.

 

Crash test

Fabia pevné auto poskytující dobrou ochranu dospělým cestujícím. Chvályhodný je výsledek při bočním nárazu přestože auto nebylo vybaveno bočními airbagy. Ochrana chodců je průměrná, měkčí kapota přináší užitek, ale přední partie jsou tvrdé.

řidič, spolujezdec: (26 b - 72%)
chodci: (12 b - 33%)

 

 

Technická data

 

Na této stránce naleznete výborně zpracovaná technická data ke všem Fabiím.

Servisní manuál ke Škodě Fábii naleznete v sekci Download

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena. PJ & Rowan